Проучване: Пълният отказ от захарта може да навреди на чревното и метаболитното здраве
 
Пълното изключване на захарта от хранителния режим може да не носи очакваните ползи за здравето и дори да има неблагоприятни последици. Това показва ново изследване, представено на годишната среща ENDO 2026 на Ендокринно дружество в Чикаго.
Учени от Институт по диабет „Дасман“ са установили, че мишки, хранени в продължение на 16 седмици с нискомаслена диета без захароза, развиват редица неблагоприятни промени в сравнение с животни, получаващи нискомаслена диета с умерено количество захароза.
Въпреки че двете групи са поддържали сходно телесно тегло, при мишките без захар са отчетени по-лош контрол на кръвната захар, инсулинова резистентност, нарушения в състава на чревната микрофлора, повишено възпаление и признаци на омазняване на черния дроб.
„Пълното премахване на захарозата от нискомаслена диета може неочаквано да наруши здравето на червата и да насърчи възпаление и метаболитна дисфункция, което подчертава, че балансираното хранене е по-важно от простото елиминиране на захарта“, коментира ръководителят на изследването Рашид Ахмад.
Според учените резултатите показват, че фокусът върху пълното ограничаване на захарта може да бъде по-малко ефективен от поддържането на здравословен баланс на хранителните вещества и разнообразна чревна микробиота.
Изследователите подчертават, че досега е имало ограничени данни за въздействието на силно рестриктивни нискомаслени диети без захар върху организма.
Те смятат, че откритията могат да окажат влияние върху бъдещите препоръки за хранене и превенция на метаболитни заболявания, като насочат вниманието към цялостния хранителен баланс, а не само към намаляването на приема на захар.
Учените обаче отбелязват, че изследването е проведено върху животни и са необходими допълнителни проучвания при хора, за да се потвърди дали същите ефекти се наблюдават и при човешкия организъм.
|
сподели или изпрати на приятел
Новини - теми |
Търси в новини |
Популярни теми |
|
 |
Новини от Варна, региона и света |
 |
 България с първа победа в Лига на нациите, разгроми Иран
Петък, 12 Юни 2026 09:52
Националният отбор на България по волейбол записа убедителна победа с 3:0 над Иран и заличи разочарованието от поражението с 1:3 срещу Белгия в първия си двубой.
Възпитаниците на Джанлоренцо Бленджини...
| |
 |
 БМФ получи четиринадесетия кораб от серията „Ком“
Петък, 12 Юни 2026 09:40
Параходство БМФ АД получи четиринадесетия кораб от серията „Ком“, след като на 11 юни в китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. беше вдигнат флагът на новопостроен 32 000-тонен...
| |
 |
 Съдът образува дело срещу решение на РИОСВ – Варна за спиране на проект за вятърен парк
Петък, 12 Юни 2026 09:27
Административен съд – Варна образува частно административно дело №1678/2026 г. по жалба на „ЕЕ Лозенец“ ЕООД срещу Решение №ВА-1/С/2026 г. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите...
| |
 |
 Няколко района без вода днес във Варна
Петък, 12 Юни 2026 09:13
Няколко района във Варна да без вода поради аварии, съобщават от ВиК-дружеството.
- до около 15 часа - част от местност "Св. Никола";
- до около 15 часа - района на ул. "Банат";
- до около 15 часа -...
| |
 |
 Тръмп: Мирно споразумение с Иран може да бъде подписано още през уикенда
Петък, 12 Юни 2026 08:58
Мирно споразумение между Съединените щати и Иран може да бъде подписано още този уикенд. Това заяви американският президент Доналд Тръмп, цитиран от „Ройтерс“, въпреки че Техеран все още не е взел окончателно...
| |
 |
 Варна посреща премиерата на документалния филм „Петър Дънов, Учителя“
Петък, 12 Юни 2026 08:40
От 20 часа днес, 12 юни, във Варна ще се състои варненската премиера на документалния филм „Петър Дънов, Учителя“, посветен на живота, идеите и духовното наследство на една от най-значимите личности в...
| |
 |
 Мексико стартира с победа Световното първенство, Киньонес вкара първия гол на Мондиала
Петък, 12 Юни 2026 08:28
Отборът на Мексико започна с победа участието си на 23-тото Световно първенство по футбол, след като се наложи с 2:0 над Република Южна Африка в откриващия мач на шампионата.
На легендарния стадион...
| |
 |
 Спартак Варна подсилва треньорския си щаб с опитен специалист
Петък, 12 Юни 2026 08:04
От Спартак Варна обявиха, че Ивелин Петков се присъединява към щаба на старши треньора Гьоко Хаджиевски като помощник-треньор.
Петков притежава UEFA A лиценз и има натрупан опит в българския футбол...
| |
 |
 Увеличиха присъдите по делото за нападението над журналиста Слави Ангелов
Петък, 12 Юни 2026 07:48
Състав на Софийския апелативен съд увеличи наказанията на тримата подсъдими по делото за тежкото посегателство срещу журналиста Слави Ангелов, извършено в София през 2020 г. Решението е постановено по...
| |
 |
 Най-важното от Варна във вчерашния 11 юни
Петък, 12 Юни 2026 07:29
Незаконно преграждане блокира общинска алея към плаж „Кабакум“ (снимки)
За незаконно преграждане на алея, общинска собственост, която осигурява достъп до плаж „Кабакум“ край Варна, сигнализира читател...
| |
 |
 12 юни в историята
Петък, 12 Юни 2026 07:11
1444 г. – Подписан е Адрианополският мир, който слага край на първия поход на Владислав III Ягело и Янош Хунияди за прогонване на османските нашественици от Европа.
1668 г. – Основан е Университета в...
| |
 |
 Без ток във Варненска област днес...
Петък, 12 Юни 2026 06:49
Поради извършване на неотложни ремонтни дейности и обслужване на съоръженията за доставка на електроенергия днес, 12 юни, без ток във Варна и областта ще са:
- от 9:00 ч. до 16:30 ч. - гр. Варна Част...
| |
|
|
|
Изпрати новина
|
|
|
 |
Полезно |
Препоръчваме |
Най-четени |
Анкета |
|