Изкуствените подсладители увеличават риска от рак
 
Огромно по мащабите си проучване сочи тревожни данни за връзката между консумацията на изкуствени подсладители, особено аспартам и ацесулфам-К, и рак.
Проучването установи 13% по-висок риск от рак като цяло, с най-висока вероятност от развитие на рак на гърдата и стомашни видове рак при хора, консумиращи големи количества изкуствени подсладители.
Световният пазар на изкуствени подсладители се оценява на 22,2 милиарда долара ежегодно, и нараства, което е увеличение с почти три милиарда долара само за последните 2 години. Проучване от 2017 г. установи, че 41,4% от възрастните в САЩ и 25,1% от децата консумират изкуствени подсладители, вложени в широк спектър търговски продукти.
Наричайки ги като „подсладители с висок интензитет“, Американската администрация по храните и лекарствата (FDA) одобри шест такива вещества като безопасни за консумация от човека при ограничени нива на дневен прием.
Много уважавани медицински власти и организации днес смятат изкуствените подсладители за безопасни след задълбочени епидемиологични изследвания с човешки популации.
Д-р Филип Ландриган, директор на Глобалната програма за обществено здраве и Глобалната обсерватория за замърсяване и професор по биология в Института за интегрирана наука и общество Шилер на Бостънския колеж, признава, че е шокиран от изследването:
„Има силни доказателства за канцерогенност на аспартама от проучвания върху животни, но досега няма солидно епидемиологично потвърждение. Поради тази причина това проучване е много важно и има голямо значение за общественото здраве. Данните от изследването са особено тревожни за мен като педиатър“, отбеляза той. При проучвания върху животни дори много ниски дози аспартам в диетата на бременни женски плъхове са силно канцерогенни за нейното потомство.“
В проучването хората, които консумират по-високи дози изкуствени подсладители - над средния прием от 18 mg/ден и за които средният прием е 79,43 mg/ден, са имали значително повишен риск от рак в сравнение с хората, които не консумират подсладители изобщо.
|
сподели или изпрати на приятел
Новини - теми |
Търси в новини |
Популярни теми |
|
 |
Новини от Варна, региона и света |
 |
 Bosch PRO Tour 2026 идва във Варна и “Баш Майстора” е домакин
Днес, 14 Юни 2026 12:00
За първи път легендарния демо камион на BOSCH ще гостува на Баш Майстора
На 16 юни 2026 г. Варна ще бъде домакин на едно от най-очакваните събития в света на професионалната техника. За първи път „Баш...
| |
 |
 Иран заявява, че няма окончателно решение относно споразумението със САЩ
Днес, 14 Юни 2026 18:22
Иран все още не е взел окончателно решение по предложения меморандум за разбирателство със Съединените щати, съобщават държавните медии в страната. Според публикациите част от по-твърдолинейните политически...
| |
 |
 Проучване: Пълният отказ от захарта може да навреди на чревното и метаболитното здраве
Днес, 14 Юни 2026 17:48
Пълното изключване на захарта от хранителния режим може да не носи очакваните ползи за здравето и дори да има неблагоприятни последици. Това показва ново изследване, представено на годишната среща ENDO...
| |
 |
 Никола Цолов наказан с пет секунди след инцидент с Мини, губи място на подиума в Барселона
Днес, 14 Юни 2026 17:13
Никола Цолов получи ново наказание от стюардите на Международната автомобилна федерация (ФИА) след инцидент в битката за позиция с прекия си конкурент за титлата Габриеле Мини. Българският пилот беше санкциониран...
| |
 |
 Без ток утре във Варна и областта...
Днес, 14 Юни 2026 16:43
Поради извършване на неотложни ремонтни дейности и обслужване на съоръженията за доставка на електроенергия на 15 юни 2026 г. без ток във Варна и областта ще са:
от 8:00 ч. до 10:30 ч. и от 15:00 ч....
| |
 |
 Какво ще бъде времето в понеделник
Днес, 14 Юни 2026 15:59
През нощта в повечето райони от страната ще бъде предимно ясно. Временни увеличения на облачността ще има над Северна България, но ще бъде почти без валежи. Ще духа слаб югозападен вятър. Утре ще бъде...
| |
 |
 Проверка за умряла риба във Варненското езеро – не са открити признаци на замърсяване
Днес, 14 Юни 2026 15:33
Басейнова дирекция „Черноморски район“ – Варна и Регионална лаборатория – Варна към Изпълнителната агенция по околна среда са извършили проверка по сигнал за наличие на умряла риба във Варненското езеро,...
| |
 |
 Еконт спира доставките до адрес в 10 населени места във Варненско
Днес, 14 Юни 2026 15:33
От 15 юни куриерската компания Еконт преустановява доставките до адрес в десет населени места в област Варна и преминава към обслужване чрез офиси и Еконтомат, научи Moreto.net
Промяната засяга селата...
| |
 |
 Станимир Хасърджиев: Не се признавам за виновен по нито едно от повдигнатите обвинения
Днес, 14 Юни 2026 15:07
Д-р Станимир Хасърджиев разпространи позиция до медиите, след като миналата седмица беше освободен от ареста срещу гаранция от 60 000 евро, събрана с помощта на негови близки, приятели и поддръжници.
В...
| |
 |
 Възстановено е движението в посока София при 103-и км на АМ "Струма" и през тунел "Железница"
Днес, 14 Юни 2026 14:42
Възстановено е движението в посока София при 103-и км на АМ "Струма" и през тунел "Железница" след като от петък до днес са монтирани високоякостни мрежи и въжета, с които да се обезопаси трасето от свличането...
| |
 |
 Министър Димитров: България е на последно място в ЕС по ръст на чуждестранни туристи
Днес, 14 Юни 2026 14:18
България е на последно място сред страните от Европейския съюз по ръст на чуждестранните туристи за периода януари – април 2026 г. Това заяви министърът на туризма Илин Димитров в предаването „Денят започва...
| |
 |
 Православната църква чества Неделята на Всички български светии
Днес, 14 Юни 2026 13:25
В неделя Православната църква чества Неделята на Всички български светии. Този ден е посветен и на тези светци, чиито имена днес не знаем.
Измолва се молитвеното им застъпничество и благословение над...
| |
|
|
|
Изпрати новина
|
|
|
 |
Полезно |
Препоръчваме |
Най-четени |
Анкета |
|