Таксите в частните училища падат, държавата ще ги субсидира
Свалят тарифите и на градините
 
Таксите в частните училища и детски градини ще паднат. Това ще стане възможно, след като парламентът вчера окончателно гласува текста от Закона за предучилищното и училищното образование, според който държавата ще субсидира частните детски градини и училища. Текстовете бяха одобрени със 73 гласа “за” и 12 “против”. Те ще влязат в сила от 2016 г. Частните училища и детски градини ще получават субсидия, равна на издръжката, която се отпуска на държавните и общинските заведения.
„Ще се финансира обучението на децата, а не материалната база на училищата“, изясни зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.
За всеки свой ученик частните школа ще получават субсидия, равна на сумата на единния разходен стандарт, който в момента е около 1200-1400 лв. Издръжката в детските градини пък е различна за всяка община. За да получат финансирането, частните градини и училища ще подават заявление за получаване на субсидията, пише в закона. Въпреки това обаче ще им бъде позволено да продължат да събират и такси.
„Категорично ще намалим таксите на учебните заведения със сумата, която държавата отпусне.“ Това коментира пред „Монитор“ шефката на Българската асоциация на частните училища Милка Славчева. В момента таксите за градина са около 3500-4000 евро а за основно училище 3200-3800 евро, за гимназия - 2500-2600 евро, изясни още Милка Славчева. Така ако държавата отпуска по минимум 1200 лв. за дете, тарифите ще паднат съответно с тази сума.
„Държавата няма да дава пари на училищата, а на децата. Частните ученици дълго бяха лишавани от тази субсидия, която им се полага“, коментира и директорката на частно софийско школо Василка Николова.
Зам.-министър Дамянова уточни, че в момента няма как да се изчисли колко пари ще трябва да отдели държавата през 2016-а за финансиране на частните ученици. По последни сметки от миналата година обаче това би струвало около 10 млн. лв.
По време на дебата в парламента депутатите от ГЕРБ апелираха текстът, който урежда финансирането на частните училища и детски градини, да бъде четен коректно, защото на всеки ученик се полагат пари за обучение. „Нужен е равен достъп на децата до образование, не ги делете”, призова депутатът от ГЕРБ Катя Чалъкова.
„Имаме над 3 хиляди държавни и общински училища и около 100 – частни, което е капка в морето. Не може да зачеркнем частната инициатива в образованието. Кому е нужно това?“, каза и бившият образователен министър и настоящ депутат Веселин Методиев. В момента в страната има 140 частни училища и 51 частни детски градини.
Двойно по-малко деца в паралелка
Вместо паралелки от по 30 души, в частното училище се обучават по 15-ина ученици. Целта е учителите да имат възможност за индивидуален подход към всяко, за да получат по-качествено образование.
Частните ученици бяха постигнали и най-високи постижения на последните държавно-зрелостни изпити. В момента около 8000 деца посещават частни училища у нас. Таксите са годишни и най-често покриват храна, транспорт, учебници, униформи и медицинска застраховка. Някои школа поощряват учениците с отличен успех с намаление от таксата.
От няколко години банките отпускат заеми и за финансиране на образованието в частните гимназии. За разлика от кредитите за висше обаче държавата не се явява гарант по заема.
|
Коментари |
09:24ч. 10 Февруари 2013 #29  dido Не съм писал че 100% от децата в частни училища са деца на мутри и престъпници,а голяма част от тях-има разлика,нали?
Да,закона ще влезе(дано не) в сила от 2016 година.
Този закон в този му вид е порочен-държавата поставя собствените си училища в много неизгодно положение за сметка на частните-защо?Вместо да се опита да подобри държавните училища поне малко,тя защитава лични частни интереси.Не е трудно да се досетим,че тук има някакви схеми и се пълнят едни джобове с пари.
Затова доста хора са против-поведението на държавата ни е алогично.Всеки нормален първо би се погрижил за своята собственост и едва когато тя е наред,би тръгнал да помага на другите(които и без неговата помощ се оправят добре).
07:35ч. 10 Февруари 2013 #28  taira Тя още не е дала и лев за частните училища доколкото знам....но не виждам промяна в държавните така , че едното няма общо с другото. Ти казваш,че децата са еднакви ,но родителите не и нямали да имат еднакъв старт е ок значи на богат детето ако учи в държавно училище държавата да му плаща, но ако е в частно-не. Глупаво е Ти също не знаеш моята професия - моето дете е в частно училище, но аз не съм нито мутра нито паплач изкарвам си парите като работя по 12 часа на ден и влагам парите си в обучението на детето си Според мен не държавата,а злобата ще ни погуби първо.
21:35ч. 9 Февруари 2013 #27  dido Аз за даване пари на родителите нищо не съм писал-ти къде го прочете? taira.
Държавата трябва първо да се погрижи за държавните училища,защото има много неща за подобрение там.Тя какво прави наши пари дава на частни училища-защо?Поставя в крайно неизгодна позиция собствените си училища за сметка на частните,където най-вероятно учат децата на повечето от тези които са на власт в момента.Като не знаеш какъв съм по професия и какво съм учил-недей да ме оценяваш,това е признак за ниска култура и лошо възпитание.
14:35ч. 9 Февруари 2013 #26  taira Dido, а ти защо мислиш, че бедния спонсорира богатия -да не би ако няма помощи за децата в частните училища бедните ще ги вземат? Тук не става въпрос за даване на пари на родителите това не е социална помощ. Тук става въпрос за децата на една държава и навсякъде по света е така. Нямам статистика просто отбелязвам, че всеки човек си има приоритет за едни това е обучението на детето му. Не може да се пише че само на мутрите и на паплача децата са в тези училища има много стоиностни умни и интелигентни хора които разчитат на частно училище , но това ти няма как да го разбереш-просто не си от тях:)
14:30ч. 9 Февруари 2013 #25  Гръм С какво обучението в частните училища е по-различно, след като учителите са едни и същи? Който иска да получи качетвено образование, ще положи усилие и в държавното. Може би частните са по-добри от гл. т. на безопасността на децата, но за качество на обучението не мисля. Но е видно накъде вървят нещата-строим див капитализъм.
11:54ч. 9 Февруари 2013 #24  dido Децата имат равни права,но родителите им нямат равни доходи,taira.Оттук следва,че и децата няма да имат равен старт в живота.Ти да не би да имаш статистика,че повечето деца в частни училища са отишли там да учат с кредити на родителите си?
Убеден съм,че не е така.
07:37ч. 9 Февруари 2013 #23  taira Браво petar k поздравявам те за обективното мнение- децата на една държава имат равни права! Дискриминация беше до сега едните съществуват за държавата, а другите не . И не съм съгласна, че в частните училища учат децата на мутрите и т.н.т просто за едни родители образованието е приоритет, а други само седят и мрънкат. Незнам дали тези ограничени хорица са наясно, че има родители които теглят кредити за да получат децата им по-добро образование в частни училища
15:07ч. 8 Февруари 2013 #22  dido 2016-а Герберастите ще са опозиция,така че този закон дотогава може (трябва) да не се прилага в такъв вариант.Бедния спонсорира богатия-да ти е.а и държавата.Нали точно обратното трябва да прави една държава-да взема повече от богатите и да подпомага бедните.
14:18ч. 8 Февруари 2013 #21  Гръм Не става, Лошия, познай що;) Аз пак за градините, защото там наистина има родители, които са принудени да прежалят една заплата и да запишат децата си в частни и има смисъл да бъдат облекчени. Значи, за 2013 единния стандарт за издръжка на дете в ДГ е 1430-1540 лв., в зависимост от броя на жителите. Въпреки това, общините ще решават колко да отпуснат, т.е. може да е под 100 лв, по тяхно усмотрение. И не е справедливо спрямо държавните у-ща, които чакат само държ. издръжка, частните да си прибират и високите такси. Да не говорим от социална гл.т. колко е несправедливо-да подпомагаш хора, избрали да изпратят детето си в частно у-ще, защото могат да си го позволят, а останалите кучета ги яли.
13:27ч. 8 Февруари 2013 #20  LOSHIQ Това е чиста ДИСКРИМИНАЦИЯ спрямо децата с бедни родители. Частните ученици и преди бяха в по изгодно положение от другите ученици. Защо държавата ще помага още да се увеличи разликата между тях. Който иска детето му да учи в по различни условия нека да си плаща. Но да не е за сметка на другите деца. Не е ли по разумно тези пари да ги дадат на другите училища, за да подобрят малко материалната си база или да направят повече паралелки с но по малко деца. Поне малко да се изравни разликата между частните и държавните училища, а и Образованието да се подобри в държавните.
12:50ч. 8 Февруари 2013 #19  dido Да даде по 100 лева на тези,които наистина се нуждаят от тях,а не на всички,в това число и на такива,за които 100 лева са им джобните на ден и им е все тая с тях или без тях.
12:39ч. 8 Февруари 2013 #18  petar k Ако решението беше - Да се дадат по 100 лв. на месец на всяко дете в България, което ходи на детска градина или училище, пак така ли щяхте да сте против?
Защото всъщност държавата ще направи точно това!!! ЩЕ ДАДЕ ПО 100 ЛВ. НА ВСЯКО БЪЛГАРСКО ДЕТЕ.
Всичко друго е спекулация.
11:42ч. 8 Февруари 2013 #17  dido В БГ заможните(голям процент-престъпници,мутри и прочие проста паплач) си мислят че с пари децата им ще станат умни.От гените си обаче никой не може да избяга.Като си прост и в Le Rose да отидеш и оттам ще те изгонят,както на Надежда Михайлова дъщеря и преди години.
11:26ч. 8 Февруари 2013 #16  Виктор Ще има два вида училища: Едните за заможните бели и другите за ромите и бедните.
Следващата стъпка е два вида програми за обучение.
И така. Нещо подобно на апартейд...
11:17ч. 8 Февруари 2013 #15  dido И като почне да се плаща ще стане морално нова!
11:15ч. 8 Февруари 2013 #14  Виктор petar k, Прочетете още веднъж първия ми пост, най-долу. В допълнение - субсидията за държавните училища ще се намали, но това е дълъг процес с още по-дълги последствия, които ще се видят ясно след 20 години например.
Относно частните уроци - сега са право на родителски избор, пък и често на родителски амбиции или снобизъм. Пример: Нужни ли са частни уроци по математика за ученик в математическата гимназия?
Също и сега има много добри основни училища, с много добри преподаватели и база. Така, че частните уроци са родителски избор.
11:11ч. 8 Февруари 2013 #13  happymery Най важното е да се смени системата на обучение от детската градина до гимназия и ВУЗ. Системата е морално остаряла!!!
11:06ч. 8 Февруари 2013 #12  happymery Най-накрая да се сетят. Субсидията за дете трябва да си върви с него, независимо дали е в частно или държавно у-ще, както е и при студентите. Така има повече възможности за родителите. При липса на места в градините, ще могат родителите да се възползват от частните. И без това сега като платиш такса, консумативи, чаршафи +завивка - около 100лв, за тържество+ куклен театър-около 25лв Това да не е ефтино? Ами ще дам още 100лв и за 250+100лв (субсидия) ще си го дам в частна. ТАм ще са не повече от 10/15 деца. Ще им се обръща повече внимание, ще са по-добре подготвени. Ще боледуват по-малко, защото няма да има болни деца, чиито родители не могат да излязат в болнични и т.н. Аз съм "ЗА" и беше крайно време.
10:58ч. 8 Февруари 2013 #11  dido Хора с по-ниски доходи с или без тази субсидия пак няма да могат да ползват частни училища,petar k.Дали ще е 3000 или 2400 евро таксата(а ако са 2 децата),ако човек работи за 800 лева това не го оправя.
10:47ч. 8 Февруари 2013 #10  petar k Субсидията за частните училища няма да намали издръжката на държавните училища и градини, те пак ще получават толкова, колкото и сега.
Но - няма да се плаща издръжка на несъществуващи деца, които потъват в едни и същи джобове.
За първи път държавата иска да даде нещо на ВСИЧКИ български деца, но странно защо някои родители и учители не са съгласни. Защо ли?
10:43ч. 8 Февруари 2013 #9  petar k Виктор, Вие си противоречите - и сега тези, които нямат финансова възможност да доплащат за уроци на децата си, не получават качествено образование.
Тези хора и след 2016 няма да искат да дават пари за образованието на децата си. Надявам се, Вие не сте от тях?! Или греша?
Защото за всеки родител е важно бъдещето на детето и ако по-доброто бъдеще е в частно училище и аз мога да поработвам повече и да спестя парички, ще го направя.
Субсидията, според това, което е прието, е около 100 лв. на месец. Тя в никакъв случай не прави частното образование безплатно за всички, но дава възможност и на хора с по-малки доходи да го ползват.
10:29ч. 8 Февруари 2013 #8  Виктор petar k, извинявайте, но нищо не разбирате от образование. Нито виждате последствията от решенията.
Държавата не се състои само от вашия кръг на познати, които мислят по определен начин.
10:22ч. 8 Февруари 2013 #7  berry Това, че учи в частно училище да не би да значи, че има по-големи умствени възможности от другите? Да вземат стипендиите да ги вдигнат малко, дори с 10 лв. Трепем се цял срок, и за стимул получаваме 21 лв, които ако могат няма да ти дадат.
10:11ч. 8 Февруари 2013 #6  qdosanata Браво за това решение-децата са с равни права в държавата , дано сега оправите и детските, че да има за всяко дете и може и да видим мъничка надежда в тунела!
10:09ч. 8 Февруари 2013 #5  *!*!* пак ще намажат богатите нали затова си пращат децата в частни училища защото могат да си го позволят защо трябва да ги субсидират
10:07ч. 8 Февруари 2013 #4  petar k Смешни изказвания - а сега нима държавното образование е качествено? Пак толкова ще е качествено и след 2016.
Всички родители бъркат в джобовете си за частни уроци, ако искат детето да бъде прието в някое по-добро държавно училище,
Айде, молим, няма равни риби. Качественото образование зависи от много фактори. Досега образованието винаги е било държавно - и калпаво. Няма да стане по-калпаво - просто от това по-зле няма как да е.
Ама повечето българи не виждат по-далече от носа си - еФтинкото им харесва, нищо , че после доплащат много пари, ако искат качествен резултат.
Що не се закъхарите какво става с парите сега в детски градини и училища и как всеки месец си бъркате по джобовете да доплащате всичко, да правите ремонти, да оборудвате стаи, да мажете стени, да носите дори тоалетната хартия и веро...
09:16ч. 8 Февруари 2013 #3  Гръм Монитор, естествено... В частта за градините има известна логика, предвид липсата на места в големите градове, но не и за училищата. Прав си, Виктор, и не само това. Ще стане нещо като със субсидията на НБУ-съмнително качество, но пък "наши хора".
09:14ч. 8 Февруари 2013 #2  miryana Че решете тези минимум 1200 лв. на дете да се дават на даровити деца, или такива в неравностойно положение. Стипендията за отличен успех в гимназиите е 21лв. Това не е ли дискриминация спрямо не толкова заможните деца. Да не говорим, че детските са 35 лв.и се получават само при определени доходи. Това е абсурд. Виктор е абсолютно прав.
08:49ч. 8 Февруари 2013 #1  Виктор По този начин държавата поставя в неблагоприятно положение държавните училища и градини. Причината е, че разрешава на частните да имат субсидия и такси, а на държавните не разрешава такси. Следователно държавните училища и градини няма да се финансират достатъчно и ще закъсат.
На практика това ще направи качественото образование платено, т.е. на хората с ограничени средства държавата няма да им позволява качествено образование.
Новини - теми |
Търси в новини |
Популярни теми |
|
 |
Новини от Варна, региона и света |
 |
 Септември идва по-тих, по-топъл и… с подарък от Natura All Seasons Boutique Hotel
Понеделник, 11 Август 2025 10:02
Разположен само на 100 метра от плажа в живописния квартал Сарафово, Natura All Seasons Boutique Hotel е твоето убежище от шумния свят. Хотелът съчетава елегантен интериор, модерни удобства и топло гостоприемство,...
| |
 |
 За живота след инсулт – рехабилитационен център във Варна дава надежда на своите пациенти
Понеделник, 11 Август 2025 08:08
Инсултът е една от водещите причини за трайна нетрудоспособност в България.
Според данни на Министерството на здравеопазването, всяка година у нас над 50 000 души преживяват мозъчен инсулт, като голяма...
| |
 |
 Варна ще бъде домакин на фотоизложба, посветена на украинския скулптор Михайло Парашчук
Вторник, 12 Август 2025 18:58
На 18 август във Варна ще бъде открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на видния украински скулптор, посветил живота си на България.
Откриването ще се състои...
| |
 |
 Съдът увеличи гаранцията на Перчемлиев на 50 000 лв. по делото за нелегалната фабрика за цигари
Вторник, 12 Август 2025 18:49
Хасковският окръжен съд увеличи паричната гаранция на Николай Перчемлиев на 50 000 лв. заради тежестта на обвинението по делото за нелегалната фабрика за цигари, разбита преди месец в свиленградското село...
| |
 |
 Пикът на Персеидите превръща страната в сцена за астротуризъм
Вторник, 12 Август 2025 18:37
В нощта между 12 и 13 август небето над България ще поднесе едно от най-впечатляващите природни зрелища – пикът на метеорния поток Персеиди. Очаква се десетки „падащи звезди“ на час да осветят тъмнината,...
| |
 |
 Задържаха софийски тийнейджъри за кражби за хиляди левове от магазини в Бургас
Вторник, 12 Август 2025 18:25
Двама криминално проявени младежи от София, на 16 и 17 години, са задържани за серия кражби от търговски обекти в Бургас, съобщиха от полицията в морския град.
Разследването започнало след задържането...
| |
 |
 ТАСС: Зеленски няма да присъства на срещата Тръмп–Путин в Аляска
Вторник, 12 Август 2025 18:12
Украинският президент Володимир Зеленски няма да пътува до Аляска по време на насрочената за петък среща на върха между Русия и САЩ. Това потвърдиха няколко източника пред ТАСС, като уточниха, че „не бива...
| |
 |
 Огромна скулптура от пластмаса пред сградата на ООН в Женева призовава за спешни мерки срещу замърсяването
Вторник, 12 Август 2025 18:00
Втората седмица от преговорите на ООН за глобално споразумение за прекратяване на замърсяването с пластмаса започна с необичаен символ пред офиса на организацията в Женева – почти 6-метрова скулптура,...
| |
 |
 Почивка в Италия завърши с трагедия: Дете почина от топлинен удар в автомобил
Вторник, 12 Август 2025 17:53
Прокуратурата в Италия започна разследване, след като 4-годишно дете на румънски туристи, почиващи в Сардиния, почина в болница в Рим. Няколко дни по-рано то било намерено в безсъзнание в семейния автомобил,...
| |
 |
 57-годишен мъж пострада при катастрофа на АМ „Хемус“ край Шумен
Вторник, 12 Август 2025 17:48
57-годишен мъж е настанен в шуменската болница след пътнотранспортно произшествие на автомагистрала „Хемус“. Инцидентът е станал малко преди 12:00 ч. на 369-ия километър в района на бензиностанция, съобщиха...
| |
 |
 Избират с конкурс главен вътрешен одитор в Община Варна
Вторник, 12 Август 2025 17:39
Община Варна обяви конкурс за заемане на длъжността главен вътрешен одитор в звеното за вътрешен одит, научи Moreto.net.
Кандидатите трябва да имат завършена поне образователно-квалификационна степен...
| |
 |
 Орбан отказа да подкрепи декларация на ЕС преди срещата Тръмп–Путин: „Дайте шанс на мира!“
Вторник, 12 Август 2025 17:29
Премиерът на Унгария Виктор Орбан заяви, че няма да подкрепи декларацията на Европейския съвет, подготвена преди предстоящата среща на върха в Аляска между руския президент Владимир Путин и американския...
| |
|
Изпрати новина
|
|
|
 |
Полезно |
Препоръчваме |
Най-четени |
Анкета |
|