Информационна среща под мотото „Не сипвайте сол в здравето си!” ще се проведе във Варна
 
На 17 април 2012 г. под мотото „Не сипвайте сол в здравето си!” пред хотел “Черно море” във Варна ще се реализира информационна среща с цел намаляване до здравословни граници на приема на готварската сол. Събитието се организира от Министерство на здравеопазването, община Варна, РЗИ-Варна и Медия Експерт Груп 2011.
Информационната среща е част от национална кампания, която ще се разгърне в 19 града на страната и ще има за цел да повиши информираността на целевите групи, относно намаляване консумацията на готварска сол.
Пред хотел “Черно море” от 16,00 до 18,00 часа ще бъдат представени филми за ограничаване на консумацията на готварска сол в дома, в заведенията за обществено хранене, както и как да направим информиран избор за храната, кяото купуваме, ще се разпространяват листовки и брошури, съдържащи информация относно рисковете и последствията от прекомерната употребата на готварска сол, практически съвети за съдържанието на сол в продуктите, които пазаруваме и как да ограничим приема на сол при хранене в дома и в заведения.
Партньори на кампанията са община ВАРНА, Комисията за защита на потребителите, Регионална здравна инспекция-Бургас, браншови организации, НПО на национално и регионално ниво, национални и регионални медии, лидери на мнение, диетолози, лекари, журналисти.
Националните проучвания на храненето показват, че в България консумацията на сол е двойно по-висока от горната граница за безопасен прием, определена на 5 грама дневно. Тя достига средно до 10–14 грама на ден, а в някои региони на страната до 18–20 грама. Това ни нарежда на второ място в света по консумация на сол.
Повече от 2 500 000 българи над 25-годишна възраст имат повишени стойности на кръвното налягане, а България е сред страните в Европейския съюз с най-висока заболеваемост и смъртност от сърдечносъдови заболявания. Според специалистите на високото кръвно налягане се дължат 62% от мозъчните инсулти и 49% от исхемичната болест на сърцето. Съвременни проучвания доказват, че при намаляване приема на сол до 5–6 грама дневно, рискът от високо кръвно налягане спада средно с 20%, броят на мозъчните инсулти намалява с около 24%, а исхемичната болест на сърцето – с 18%.
Потребностите на организма от натрий не са високи – 1,5 г/3,75 г сол дневно, при хората на възраст от 10 до 60 г. При по-малките деца и по-възрастните хора количествата са още по-малки. Според Световната здравна организация максималната горна граница за безопасен прием, над която вече съществува риск за здравето, е 2 грама натрий/5 грама сол, което е равно на количеството в една чаена лъжичка.
Последици от прекомерна употреба на сол
Сол и високо кръвно налягане. При висок прием на сол бъбреците не успяват да изхвърлят чрез урината голямото количество натрий, вследствие на което нивото на натрия в кръвта се повишава, свързва се с повече вода и увеличава кръвния обем. Това води до повишено кръвно налягане. Високото кръвно налягане има много сериозни последствия за здравето, като може да доведе до: мозъчен инсулт и сърдечен инфаркт; аневризма; сърдечна недостатъчност; нарушения във функциите на бъбреците, усложнения при бъбречни заболявания, образуване на бъбречни камъни; сърдечносъдови проблеми при хора с диабет.
|
сподели или изпрати на приятел
Новини - теми |
Търси в новини |
Популярни теми |
|
 |
Новини от Варна, региона и света |
 |
 Хейлан Варна представя специализирани УНГ изследвания за ранна диагностика при възрастни и деца и гостуващ детски гастроентеролог от София на 13 юни
Петък, 12 Юни 2026 16:38
На 13 юни в Хейлан Варна ще гостува един от водещите детски гастроентеролози и педиатри от Първа детска консултативна клиника (1ДКК) – София – д-р Христо Найденов. Родителите от Варна и региона ще имат...
| |
 |
 Ариана Гранде поиска от Белия дом да не използва музиката ѝ
Днес, 13 Юни 2026 11:03
Американската поп звезда Ариана Гранде поиска от Белия дом да не използва нейна музика, след като нейна песен беше включена във видеоклип в TikTok, популяризиращ имиграционната политика на администрацията...
| |
 |
 Иван Иванов сред четиримата най-добри млади спортисти в Европа (видео)
Днес, 13 Юни 2026 10:43
Българският тенисист Иван Иванов беше отличен на гала вечер в Будапеща, по време на която бяха връчени наградите „Пьотър Нуровски“ за най-добрите млади спортисти в Европа.
Варненецът зае четвърто място...
| |
 |
 Над 70 ухапани от кърлежи във Варненско за седмица
Днес, 13 Юни 2026 10:24
72 случаи на ухапани от кърлежи са регистрирани от Регионалната здравна инспекция във Варна за периода 05 - 11 юни.
На територията на община Варна са регистрирани 66 от случаите, а останалите 6 - в...
| |
 |
 САЩ и Иран са договорили текста на мирно споразумение, твърди Пакистан
Днес, 13 Юни 2026 10:06
САЩ и Иран са се споразумели по текста на споразумение за прекратяване на войната помежду им, съобщи премиерът на Пакистан Шехбаз Шариф.
По думите му Съединените щати и Иран са постигнали „окончателен,...
| |
 |
 МОН: Над 2000 училища вече имат нови STEM центрове
Днес, 13 Юни 2026 09:45
Над 2000 училища и центрове за специална образователна подкрепа в страната вече са изградили изцяло нови STEM центрове. Това стана ясно при откриването на новото STEAM пространство в Професионалната гимназия...
| |
 |
 Жена изгуби 33 хиляди евро след нов вид измама в социалните мрежи
Днес, 13 Юни 2026 09:26
62-годишна жена от Плевенска област е станала жертва на измама и е загубила 33 000 евро, след като е била подведена от видеорепортаж, вероятно генериран с помощта на изкуствен интелект. Това съобщиха от...
| |
 |
 Канада взе първа точка на Мондиала, САЩ разгроми Парагвай
Днес, 13 Юни 2026 09:08
Канадските изпълнители Аланис Морисет и Майкъл Бубле бяха звездите на церемонията по откриването в Торонто преди двубоя между Канада и Босна и Херцеговина от Световното първенство по футбол.
Торонто...
| |
 |
 Парк-музей „Владислав Варненчик“ кани малки и големи на Деня на бащата с вход свободен
Днес, 13 Юни 2026 08:50
Днес, 13 юни, Парк-музей „Владислав Варненчик“ ще бъде домакин на традиционния Ден на бащата – събитие, което всяка година събира семейства за ден, изпълнен с игри, приключения и забавления. Програмата...
| |
 |
 Григор Димитров победи Стефанос Циципас в демонстративен мач в София (видео)
Днес, 13 Юни 2026 08:32
Най-добрият български Григор Димитров победи гърка Стефанос Циципас в демонстративен мач, който се проведе в София в присъствието на президента на България Илияна Йотова.
Димитров се наложи с 6:3, 1:6,...
| |
 |
 Част от центъра на Варна без вода от сутринта
Днес, 13 Юни 2026 08:14
Част от Варна е без вода от сутринта поради авария, съобщиха от ВиК-дружеството.
Потърпевши са в карето между бул."Цар Освободител", бул."Владислав Варненчик", бул."Васил Левски" и ул."Отец Паисий".
Очаква...
| |
 |
 От Ню Йорк до Неапол: Екслузивно - Орлин Горанов и Орлин Павлов на една сцена на летен театър Варна!
Петък, 12 Юни 2026 08:08
След абсолютния фурор, който проектът предизвика с пилотното си издание на 2 март в зала 1 на Фестивален и конгресен център - Варна, продуцентите се завръщат с нещо още по-мащабно, вълнуващо и завладяващо....
| |
|
|
|
Изпрати новина
|
|
|
 |
Полезно |
Препоръчваме |
Най-четени |
Анкета |
|