Регистрация
0.1°C     Направи Moreto.net начална страница
Начало
Пътеводител
Новини
Афиш
WEB указател
Снимки
Обяви
Пауза: брой 2 / 25 ноември - 1 декември, 2011

Първата у нас Фейсбук изложба


Фейсбук се е превърнал в част от живота на повечето хора и ето, че първата Фейсбук изложба у нас е вече факт. Идеята да сподели изложбата с всички приятели " които живеят в други градове и чужбина" е на Тедодор Манолов. Ретроспективата „Tragoedia Mundi Re-Visited 2011” на Теодор е посветена 20-годишнината от стъпването му на художествената сцена.

“Изложбата е „За всички, които живеят в други градове и в чужбина. Тук се разглежда, никъде не се ходи, работи 24/7 от този момент до края на другия месец” казва автора.
Докато разглеждаш изложбата, Теодор предлага да си пуснеш подбрана музика на групата Da Small Tragoediaz, негова рок формация.

Теодор Манолов е роден през 1970г в София. Завършва „Графика” с педагогическа правоспособност в Национална Художествена Академия, магистърска степен. Преподавал е пластична анатомия, компютърна графика и графични техники в различни училища. Работил е като художествен директор, илюстратор, графичен дизайнер, уебмастър, художник в редица издания. Автор е на четири самостоятелни изложби.

В изложбената зала се влиза оттук http://www.facebook.com/....

A eто и речта, която Манолов пише, че е произнесъл (мислено) на откриването на изложбата си:


От “високото” изкуство към “масовата” графика

И до днес на мнозина у нас не им е ясно какво точно представлява изобразителното изкуство и за какво се използва то. А принтмейкингът, или печатната графика, както наричаме този художествен “отрасъл” в България – размножителна технология ли е, или автономна артистична практика, все пак? Няма нужда да изтъквам, че представиш ли се някъде като работещ в областта на графиката автор, започват да те смятат за мрачен субект, който вижда и рисува света в гамата на съветски телевизор от 60-те.

Ето поради това колективно недоразумение, а и поради куп резони от икономически характер в наши дни много малко българи купуват и колекционират изящна графика, а специализиралите в този вид изкуство артисти изкарват насъщния си с даскалска показалка в ръка или щракайки от тъмно до тъмно с мишката на компютъра. И това е в идеалния случай...
Аз не правя изключение от въпросната категория професионалисти. Квалификацията ми в сферата на илюстрацията и лейаут дизайна ми даде възможност да вляза в кръга от практикуващи комерсиална графика право през парадния вход, а напъните да изхраня себе си и потомството си превърнаха изящното изкуство за мен в рядко практикувано хоби, заигравките с което струват скъпо, а приходите от което са недостойни за обсъждане. Според някои това е стъпка назад. Не им обръщам внимание.

Малката ретроспективна колекция, която съм събрал за вас тази година, презентира двете крайности на моето творчество, двата полюса на моята вече 20-годишна професионална кариера – кавалетната, изложбена, авторска графика (за ценителите) и комерсиалната, поръчкова, масова графика, която работя за клиенти.
Несъмнено, по-старите ми произведения са отражение на на пръв поглед по-вдъхновен и продуктивен период, както се казва, период на активни творчески търсения и формиране на собствена експресивна физиономия. Всъщност тогава съм бил по-наивен.

На шега наричам тези години от живота си “златната епоха на пенкилера”. Това бяха времена на ентусиазирани експерименти с различни изкуства и жанрове, времена, когато вярвах, че да рисувам авторските си неща, да пиша, но не по задание, и да композирам собствена музика, ще бъде не само моят начин на живот, но и моето средство за оцеляване. Смятах, че независимо от икономическата и културната ситуация в едно изостанало общество, излязлото от сърцето на истинския творец послание ще намери път да достигне своята аудитория и ще я разтърси по-силно от налапалите я ежеделнични проблеми. Тогава все още твърдо стъпвах върху схващането, че художественото изображение не бива да се нивелира с повърхността на масовия вкус, да се превръща в елемент от украсата на бита, да се модифицира в предмет на плиткото развлечение и плоското удоволствие, в рекламен продукт или в средство за фиксиране на момента, тъй като смятах, че жертвайки своята автономност, автентичност, прямота и експресия в името на плебейската квазиестетика, то би загубило широкия диапазон от глобални внушения, които би трябвало да преследва.

Вярвах, че човекът, създаващ интелектуални продукти, е независим от материалните и моралните несъвършенства на системата, че трябва олимпийски да левитира над тях и въпреки несгодите и безразличието на обществото е длъжен да просвещава и възпитава изпадналите в еснафска нирвана тълпи, сочейки им посоката към духовното просветление. Предлагайки им универсални езици за комуникация със себе си и с околните – не куция изказ на членоразделната реч, а безкрайно многото “ангелски” езици на изкуството. Вярвах, че едно истинско, емоционално, честно, лишено от украса и евтина патетика произведение би издържало спаринга с ефимерните артистични моди и конюнктурните канони и, рано или късно, би изплувало само на гребена на вълната, без да има нужда от финансов съпорт и PR-манипулации. Вярвах, че дори най-безнадеждно затъналият в казусите на битовизма българин се нуждае от клечка духовен кибрит, която да го сгрее отвътре, когато при поредната криза му отрежат радиаторите.

После златната епоха на пенкилера свърши. Дойдоха времената на джиесемите, Интернет и чалгата. Бедните почнаха да влизат в галериите само когато вали из ведро, а богатите взеха да влагат парите си само в живи и мъртви класици. В изложбените пространства се настани нахалният, провокативен постмодернизъм на пърформънса и инсталацията. Концептуалистите се позиционираха в епицентъра на вниманието и започнаха да се бият в гърдите, че ще ни скрият топката независимо от средствата. Гравитиращите към тях изкуствоЕди гракнаха, че красотата за стената била мъртва, откакто мултимедията превзела четвъртото измерение. Сърфиращите по епидермиса на „модерното” започнаха да предъвкват актуалните авангАРТ прояви с упоритостта, с която жълтите вестници ни натрапват интимния живот на фолкзвездите.

Така е вече на Северния полюс. На другия пък – на пустеещия континент АНТИКВАРтида, са се групирали последните оцелели апологети на кавалетното – затворена общност от „естети”, които бълват тонове атрактивна живопис и пищна скулптура без форма и съдържание, въздигат нови „гении” измежду себе си и равните си и консумират безотказно собствената си артпродукция.
Аз пък май не се промених. Сега продължавам да вярвам във всичко, изредено по-горе, но вече нямам нито време, нито желание да флиртувам с вярата си. Не ми се прави нискокалорична естетика без странични ефекти за консумация от страна на “елита”, която върви със скъпи вина и празни псевдоинтелектуални разговори.

Не ми се прави и традиционна графика, при положение че цените на оригиналните отпечатъци на много колеги се изравниха с тези на ксерокопията. Затова се обърнах към “изкуството за масите”, към комерсиалната рисунка и дизайна, и се оказа, че и във въпросните “презрени” приложни сфери, далеч от високата естетика и безцелната целесъобразност, мога да отстоявам естетическите си принципи, мога да реализирам безкомпромисни творчески постижения. Произведенията в областта на илюстрацията, плаката, карикатурата, комикса и вестникарската рисунка, които създадох след началото на новото хилядолетие, част от които презентирам тук, надявам се, позказват това.
Казвам се Теодор Манолов и съм бивш деец на “високото” изкуство, в момента с удоволствие практикувам втората си специалност – да рисувам за хората.
Разгледай галерията:
7
6
5
4
3
2
1
Брой: 2
25 ноември - 1 декември, 2011
седмично издание
Още от брой 2
Помощ за децата на Варна
Стартът на DMS-кампанията на Фондация Свети Свети Константин и Елена ще бъде обявен на 28 ноември 2011...
Градският часовник на Варна
През 1775 г. французин на име Шевалие описва Варна при своето посещение с думите: ”Варна има около 16...
Да си спомним за Фреди Меркюри
На 24.11. се навършиха 20 години от смъртта на Фреди Меркюри, един от най-великите музиканти за всички...
Екстремни преживявания: Пътеката на вяратa
Zhang Jia Jie, в провинция Хунан, Китай е невероятен каньон, може би дори по-зашеметяващ от този в Енши....
Болки в гърлото
Рязък спад на температурите, ветровито и дъждовно време – това са клопките на иначе красивата и щедра...
Само за пари ли работим!?
У човека е заложена необходимостта работата му да е значима, дори не винаги това да е осъзнато. Имаме...
Нездравословното хранене - бич N.1 за българите
Според изследване на Световната здравна организация, българите най-често страдат от заболявания свързани...
Екзотичните плодове - вкусни и полезни
Екзотичните плодове са едновременно вкусни и много полезни. Предлагаме ви списък с някои от тях. Научете...
В кухнята: Книжен кебап
Книжният кебап, като ястие от турската кухня, би следвало да се приготви с агнешко месо, аз обаче не...
Семейни забавления за студени дни
“Няма нищо по-хубаво от лошото време”, е заглавието на романа на Богомил Райнов, но в ежедневието определено...
Първата у нас Фейсбук изложба
Фейсбук се е превърнал в част от живота на повечето хора и ето, че първата Фейсбук изложба у нас е вече...
Очаквайте: Змейова сватба
Казанлъшкият театър „Любомир Кабакчиев” гостува във Варна на 14 декември. "Змейова сватба" е легенда...
Премиерни филми за тази седмица
Три нови предложения в програмата на кино Арена за тази седмица: "Корумпирани ченгета", екшън с...
Добрите оферти във Варна
Цветя и през зимата Цикламата Цикламата - "нежното ухо на девица". Вероятно това доста точно сравнение...
Албумите от брой 2
Змейова сватба - постановка (албум)
Градският часовник (албум)
Фейсбук изложба (албум)
Пътеката на вяратa (албум)
Пауза - брой 2 - 25 ноември - 1 декември, 2011
Помощ за децата на Варна
Градският часовник на Варна
Да си спомним за Фреди Меркюри
Екстремни преживявания: Пътеката на вяратa
Болки в гърлото
Само за пари ли работим!?
Нездравословното хранене - бич N.1 за българите
Екзотичните плодове - вкусни и полезни
В кухнята: Книжен кебап
Семейни забавления за студени дни
Първата у нас Фейсбук изложба
Очаквайте: Змейова сватба
Премиерни филми за тази седмица
Добрите оферти във Варна
 © Moreto.net - Сайтът на Варна RSS Новини   RSS Обяви   Условия   Форум   Блог   Пауза   Реклама   Контакти  
ПРИЯТЕЛИ: 
0.2 + 0.4
Бургас   Казанлък   Монтана   Несебър   Сандански  
Moreto.net в Google+ и Facebook