Шоколадът – вкусен, но и полезен в умерени количества

 
Макар че е богат на калории и е враг на зъбите, шоколадът има за повечето хора магическа притегателна сила. А според проучване, цитирано от „Дойче веле”, шоколадът се оказва здравословен изкусител.
В изследването на ефекта на продукта върху здравето се включили 19 хиляди души. Резултатът: при тези, които консумирали повече шоколад, рискът от инфаркт или инсулт намалял с 39%. С него обаче не бива да се прекалява, предупреждават учените.
Какво количество е полезно?
Независимо дали става дума за набавянето на енергия или повишаване на настроението - на шоколада винаги са му приписвали благотворно влияние. През 19-и век съдържащото се в него какао дори се продавало в аптеките.
В шоколада има флавоноиди - растителни вещества, които намаляват кръвното налягане и се отразяват много добре на сърдечно-съдовата система.
Учени от германския институт за изследване на храните в Потсдам решили да проучат точно в каква степен флавоноидите в шоколада предпазват от инфаркт и инсулт. Предположенията им са, че тези вещества увеличават концентрацията на азотния моноксид в кръвта - газ, който допринася за отпускането на мускулите на артериите.
„Получава се така, че артериите се разширяват и кръвното налягане се понижава”, поясни ръководителят на проучването д-р Брайън Буйсе. Именно по-ниското кръвно налягане може да намали риска от инфаркт или инсулт. Анкетирани били доброволци, които нямали заболявания на сърдечно-съдовата система, за техния начин на хранене и на живот. Изследователите наблюдавали хората в продължение на 8 години и проучвали връзката между консумацията на шоколад, кръвното налягане и настъпването на сърдечни заболявания. Установено било, че тези от тях, които приемат 7-8 грама шоколад дневно, са много по-малко застрашени от болестни на сърдечно-съдовата в сравнение с тези, които изобщо не ядат шоколад. Решаващо в случая е количеството - става дума само за две парченца дневно, не повече.
„Шоколадът е опасен, може да доведе до увеличаване на теглото, тъй като съдържа много захар, мазнини, респективно - има много калории. Този, който яде много шоколад, ще напълнее, а наднорменото тегло крие рискове за кръвното налягане, за сърдечно-съдовата система, също така и за всички видове рак”, каза Брайън Буйсе.
Бял или тъмен шоколад?
Флавоноидите се съдържат в какаото, т.е. - най-ефективно би било приемането на тъмен шоколад, с поне 60 процента съдържание на какао. Млечният шоколад съдържа 30 процента какао, а в белия изобщо няма флавоноиди - следователно той няма никакво положително въздействие върху сърдечно-съдовата система, посочват учените.
|
сподели или изпрати на приятел
Новини - теми |
Търси в новини |
Популярни теми |
|
 |
Новини от Варна, региона и света |
 |
 Хейлан Варна представя специализирани УНГ изследвания за ранна диагностика при възрастни и деца и гостуващ детски гастроентеролог от София на 13 юни
Петък, 12 Юни 2026 16:38
На 13 юни в Хейлан Варна ще гостува един от водещите детски гастроентеролози и педиатри от Първа детска консултативна клиника (1ДКК) – София – д-р Христо Найденов. Родителите от Варна и региона ще имат...
| |
 |
 България излиза срещу Аржентина в третия си мач от Лигата на нациите
Днес, 13 Юни 2026 15:06
Националният ни отбор излиза за третия си двубой в Лига на нациите, а съперник е добре познатият тим на Аржентина. Мачът е от 21:30 ч. българско време.
Двата отбора се срещнаха съвсем наскоро в Росарио...
| |
 |
 Масирана полицейска операция в Ловешко установи множество нарушения на пътя (видео)
Днес, 13 Юни 2026 14:47
Множество нарушения на пътя бяха установени по време на масирана полицейска операция в област Ловеч. Десетки водачи бяха изведени от интензивния трафик заради опасни изпреварвания и рискови маневри, създаващи...
| |
 |
 Часовници за хиляди долари се претопяват заради високата цена на златото
Днес, 13 Юни 2026 14:25
Рекордният ръст в цената на златото води до необичайна тенденция на пазара на луксозни часовници – все повече винтидж модели се претопяват, тъй като стойността на съдържащия се в тях благороден метал надхвърля...
| |
 |
 Цените на горивата се успокояват, компенсациите у нас достигнаха 13 млн. евро
Днес, 13 Юни 2026 14:04
Цените на горивата в България продължават да се понижават през последната седмица на фона на очакванията за евентуално мирно споразумение между САЩ и Иран, което намалява напрежението на международните...
| |
 |
 Какво ще бъде времето в неделя по Черноморието?
Днес, 13 Юни 2026 12:54
През нощта ще бъде предимно ясно със слаб вятър от запад-северозапад.
По Черноморието утре преди обяд ще бъде слънчево. След обяд ще има временни увеличения на облачността и на места ще превали. Ще...
| |
 |
 Дейвид Бекъм получи звезда на Алеята на славата в Холивуд
Днес, 13 Юни 2026 12:36
Легендата на английския футбол Дейвид Бекъм получи звезда на Алеята на славата в Холивуд на специална церемония, на която бе придружен от съпругата си Виктория Бекъм и голяма част от семейството си.
Бившият...
| |
 |
 Кражбите на кабели по варненския бул. „Левски“ струват на местната хазна десетки хиляди евро
Днес, 13 Юни 2026 12:14
Очаква се отговор от ръководството на Община Варна, съгласно който да бъдат възложени дейностите по възстановяване на осветлението по бул. „Левски“. Въпросното трасе стана обект на набези в края на миналата...
| |
 |
 Швейцария гласува за ограничаване на населението до 10 милиона души
Днес, 13 Юни 2026 11:55
Швейцарците ще гласуват в неделя на референдум по предложение за ограничаване на населението на страната до 10 милиона души до 2050 г.
Инициативата е на дясната Швейцарска народна партия, която твърди,...
| |
 |
 Здравният министър нареди спешни проверки след смъртта на бебе и родилка
Днес, 13 Юни 2026 11:38
Министърът на здравеопазването Катя Ивкова разпореди незабавна проверка във връзка с трагичния случай на починало 6-месечно бебе в болницата в МБАЛ Търговище миналата нощ. За това съобщиха от здравното...
| |
 |
 Ариана Гранде поиска от Белия дом да не използва музиката ѝ
Днес, 13 Юни 2026 11:03
Американската поп звезда Ариана Гранде поиска от Белия дом да не използва нейна музика, след като нейна песен беше включена във видеоклип в TikTok, популяризиращ имиграционната политика на администрацията...
| |
 |
 Иван Иванов сред четиримата най-добри млади спортисти в Европа (видео)
Днес, 13 Юни 2026 10:43
Българският тенисист Иван Иванов беше отличен на гала вечер в Будапеща, по време на която бяха връчени наградите „Пьотър Нуровски“ за най-добрите млади спортисти в Европа.
Варненецът зае четвърто място...
| |
|
|
|
Изпрати новина
|
|
|
 |
Полезно |
Препоръчваме |
Най-четени |
Анкета |
|